Publiciteit

Artikelen:


Residence Care past tegen geringe betaling op huis tijdens vakantie. Een buurvrouw op bestelling.

Wie let er op het huis, geeft de kat eten, doet ’s avonds de lampjes aan om onverlaten op het verkeerde been te zetten en sorteert daarbij de post als de familie vakantie viert? Juist, de buurvrouw. Maar als er nu geen buurvrouw is? Dan is er sinds kort Residence Care. De naam staat voor vakantie-oppas op niveau en tegen betaling. Een elitaire service tegen een schappelijk prijsje: € 33,-- per dag, inclusief BTW.

De buurvrouw heeft altijd een sleutel, voor als er eens wat is. Meestal gebruikt ze die alleen in de zomer als de familie op vakantie is. Ze weet de gieter te staan in het keukenkastje, ze haalt de post uit de bus en sorteert die op stapeltjes op de eettafel. En als er een zwartgerande kaart tussen de brieven zit, belt ze de familie. Zo werkt dat.
In het dichtbevolkte Nederland heeft iedereen wel buren. Vaak veel te dichtbij. Soms zelfs niet alleen links en rechts, maar ook nog boven en onder. Ook in 1999 is een goede buur nog steeds beter dan een verre vriend. Maar er zijn natuurlijk bewoners die in een straal van tientallen meters geen buren hebben, zoals bezitters van landhuizen of grotere vrijstaande huizen. Soms kan de meest nabije buur het huis niet eens zien. Heb je het over een bovenmodaal pand met een meer dan normale hoeveelheid kamers en een serre vol planten, dan is dat ,,bloemetjes water geven” meer dan een vriendendienstje geworden. Om over een bedrijf aan huis, met bijbehorende faxen en telefoontjes, nog maar niet te spreken. Wie houdt een oogje in het zeil ’s avonds? De politie heeft zelden tijd of voldoende personeel. Dat weet het inbrekersgilde maar al te goed.

Gat in de markt
Het antwoord op veel van deze vragen heeft sinds kort een chique Engelse naam: Residence Care. Of in huis-, tuin-, en keuken-Hollands: huisoppas. Een absoluut gat in de markt. M. de Jongh legt aan de eettafel van landgoed “De Lankhorst” in Diepenveen de kneepjes van het oppasvak minitieus uit. Een prachtige folder op geschept papier ondersteunt het betoog en aan alles is te zien dat je het hier niet meer over een burendienst hebt, maar over business. „Eigenlijk kwam het idee al bij me boven toen ik tijdens vakanties van m’n ouders op het huis moest passen. De dieren moesten eten hebben en het huis moest bewoond zijn. Dus moest ik elke dag heen en weer rijden vanaf de plaats waar ik studeerde om de boel thuis draaiend te kunnen houden. Na m’n studie werkte ik voor de Divisie Centrale Recherche Informatie en op de Defensiestaf van het Ministerie van Defensie. Daar kwam ik met mensen in aanraking die op hun 54e de dienst uit moesten. Nou ja, op die leeftijd ben je vaak nog vitaal. Dus zoek je werk.” Ook het feit dat met name in dunbevolkte gebieden van Nederland politietoezicht minder intensief werd, bracht De Jongh op het idee om mensen in te zetten als vakantie-oppas. „Het bleek een gat in de markt. Inmiddels werkt Residence Care samen met dertig echtparen, die allen gedurende een periode in het jaar, of soms meer keren, voor enkele weken een huis bewonen en erop toezien dat het allemaal gaat zoals het gaan moet.”

Screenen
De selectie-eisen van Residence Care zijn bijzonder streng. De Jongh: „Als het een paar keer fout gaat met een oppasechtpaar, ben ik al m’n krediet kwijt. Zo simpel ligt dat. Dus doe ik er echt alles aan om de mensen zo uitgebreid mogelijk te screenen voordat ik met hen in zee ga. Residence Care blijft verantwoordelijk. Ik selecteer mensen, ik bezoek potentiële cliënten en stuur daar uiteindelijk een echtpaar naar toe dat ik het meest geschikt acht voor de klus. Klanten krijgen niet verschillende echtparen over de vloer waaruit ze kunnen kiezen of zo. Dat werkt alleen maar verwarrend en is voor beide partijen vervelend.” De Jongh schuwt in folders en advertenties niet gebruik te maken van het feit dat de meeste van zijn ‘beheerders’ een militaire of politieachtergrond hebben. „De ervaring heeft me nu eenmaal geleerd dat dat vaak toch traditionele mensen zijn met een bijpassend waarden- en normenpatroon. Bovendien weten ze bij calamiteiten welke maatregelen ze moeten nemen. Dat is belangrijk. Bijkomend voordeel is dat veel van dit soort mensen erg handig zijn. Letterlijk. Als er een deur piept, dan wordt hij gesmeerd en ga zo maar door. Dat hoeven ze niet te doen, maar de praktijk wijst uit dat het wel zo werkt.”

Regels
Inmiddels wordt De Jongh per dag gemiddeld twee keer gebeld door mensen die meer informatie willen over zijn oppasproject. „Vaak volgt er dan veel later pas een definitieve aanvraag, maar het is duidelijk dat er markt in zit.” De klanten komen uit heel Nederland en zelfs ook nog van net over de grens. „Ik heb ook enkele klanten in België en Duitsland. Wat Nederland betreft gaat het vooral om de Veluwe, de Utrechtse Heuvelrug, Salland, en een stukje van Brabant.” Overigens is het een vaste regel bij Residence Care dat de oppasser niet uit dezelfde landstreek komt als de cliënt op wiens huis hij moet passen. De Jongh: „Dat heeft zowel te maken met de bescherming van de privacy van de klant als met het feit dat het voor de beheerders fijn is om eens een paar weken in een andere streek van het land te zijn. Dan hebben zij ook een beetje vakantie.”

De regels waaraan beheerders zich moeten houden, zijn bijzonder streng. Zo mogen ze niet meer dan drie uur achter elkaar van huis en moeten ze ’s avonds na zonsondergang thuis zijn. Familie- en vriendenbezoek is verboden, zodat de klant niet bang hoeft te zijn dat er gedurende zijn afwezigheid grote feesten in z’n huis plaatsvinden. Beheerders maken verder een lijst waarop de klant bij terugkomst de hele gang van zaken in z’n huis gedurende de vakantie kan natrekken. Genoteerd wordt wie er wanneer gebeld heeft, welke faxen er binnen zijn gekomen, wie er aan de deur geweest is en of de werkster gedaan heeft waarvoor ze is aangenomen. „Dat kan wel eens vervelend zijn”, meldt De Jongh. “Als de werkster wel het geld heeft opgehaald, maar verder niets gedaan heeft, dan moet dat gemeld worden. Gelukkig komt dat zelden voor.”

Konijn gratis
De informatiebrochure vult plechtig aan: „Bij terugkeer is het huis gelucht en onze mensen vertellen de cliënt over eventuele gebeurtenissen en overleggen een staat van mogelijke onkosten, die contant afgerekend dient te worden.” Wie z’n hond niet naar een asiel wil brengen tijdens de vakantie, kan voor € 7,-- per dag ook op Residence Care rekenen. Een kat kost slechts € 3,50 per dag en een konijn of hamster mag zelfs gratis thuisblijven. Voor klanten die ook paarden hebben te verzorgen, heeft Residence Care contacten met Hippo Help, een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Het minimumaantal dagen dat Residence Care in rekening brengt, is vijf. Overigens moet de woning van de klant wel het predikaat "residence" verdienen om voor de oppasservice in aanmerking te komen. Bewoners van rijtjeshuizen en flatjes zullen de buurvrouw te vriend moeten houden.

W.H. van Egdom: “Residence Care past tegen geringe betaling op huis tijdens vakantie. Een buurvrouw op bestelling.” In: “Reformatorisch Dagblad” 26 juni 1999.


Op vakantie? Zo laat je je huis veilig achter.

Per jaar ontvangt de politie 120.000 aangiften van woninginbraak. Eén ding is duidelijk: hoe minder gelegenheid de dief krijgt, des te kleiner de kans dat hij ook daadwerkelijk binnen komt. Vier manieren om inbraak te voorkomen.

Opgepast!
Martijn de Jongh uit Olst begon ruim vijf jaar geleden met zijn huisoppasdienst. Hij selecteert betrouwbare oppassers, meestal echtparen, en zorgt ervoor dat zij terechtkomen op een passend adres in Nederland, België of Duitsland. De Jongh: ‘Mijn bedrijf is aansprakelijk voor eventuele schade, dus ga ik grondig te werk. Ik kijk waar de aspirantbeheerders wonen, wie ze zijn en waar ze vandaan komen. De beheerders zijn veelal gepensioneerde mensen met een militaire of een politieachtergrond. Daardoor weten zij hoe te handelen bij calamiteiten. Ook bij huiseigenaren ga ik op bezoek. We bespreken dan samen hun wensen.’ De huisoppasdienst is uniek in Nederland en de voordelen zijn legio. Huisdieren kun je bijvoorbeeld thuis laten en in overleg kan het gras worden gemaaid. Laat je een boodschappenlijstje achter, dan is de koelkast gevuld bij thuiskomst. Vervoer naar Schiphol nodig? De beheerders van je woning brengen je desgewenst met je eigen auto. Voor € 33,-- per dag heb je al een oppas. Voor € 7,-- extra wordt ook de hond uitgelaten en verzorgd. Een kat kost € 3,50 per dag extra. Zelfs paarden worden voor een meerprijs dagelijks deskundig verzorgd. De tevredenheid blijkt groot, want volgens De Jongh blijft zeventig tot vijfenzeventig procent van de huiseigenaren van de service gebruik maken. De oppassers van Residence Care moeten zich aan een aantal regels houden. Zo mogen zij een huis niet langer dan drie uur verlaten, geen bezoek ontvangen en moeten ze een lijstje bijhouden van binnengekomen telefoontjes en faxen. Bij calamiteiten – een overlijdensbericht of aanmaning bij de post, lekkage of stormschade – wordt eventueel contact opgenomen met de eigenaar.

I. Kuipers: “Op vakantie?. Zo laat je je huis veilig achter.” In: “Vivenda” 8e Jg, augustus 2001, nummer 8, pp.72.